Saturday, February 14, 2009

Släkten Lindroth, Rönnqvist och relaterade släkter


Jag hadde just annons i Norrbottens-Kuriren, så här berättar jag kort om min forskning. Jag började i 2003 med släkten Lindroth. Det tog lite tid innan jag hittade mina förfader från Råneå, Vitån. Lindroth är så kallade tillnamnet, och det har varit i bruk från cirka 1805-1810. Tidigare dom har varit Hindersson, Davidsson, Nilsson etc. och ursprungligen släkten kommer från Jämtön.

Sen det finns åtminstone två ganska stor släktgren, som har ändrat namnet från Lindroth till någon andra. Jag menar inte ändringen som har hänt när en kvinna har gift sig. Den ena var ändringen från Lindroth till Rönnqvist. Nils Henrik Lindroth Rönnqvist (f. 1815) är stamfader till detta släktgren. Han var gift med Margareta Sellman. Dom hade åtminstone elva barn och dom bodde i Bondersbyn, Nederkalix. Den andra var ändringen från Lindroth till Nilsson (och Andersson). Det hände efter Nils Lindroth Henriksson (f. 1806 i Råneå, Vitå).

Det finns en släktgren i Rovaniemi, Finland och också släktningar i Kanada och i USA.

Det här var ganska kort sagt. Hoppas du kan skicka eposten eller brev, så kan jag berätta mera. Bilder, berättelser och så vidare är mycket välkomna.

harri.lindroth@kolumbus.fi

Harri Lindroth
Timmerstigen 1 B
00760 Helsingfors

1 comment:

Anonymous said...

maste kolla:)